In de afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om een merk te creëren. Dit komt, doordat de consument steeds meer verwacht van een bedrijf. Zonder een sterk merk wordt jouw bedrijf zo vergeten. Wij leggen je vandaag uit waarom purpose marketing belangrijk kan zijn voor jouw marketingmix.
Het nut van purpose marketing
Bij purpose marketing staat maatschappelijk ondernemen centraal. De bedrijvigheid van ondernemingen moeten zo zijn ingericht dat deze iets positiefs hebben te bieden voor de wereld. Verschillende bedrijven staan erom bekend dat zij succesvol zijn in purpose marketing. Denk bijvoorbeeld eens aan Tony Chocolonely of Seepje. Veel mensen weten dat zij op een milieuvriendelijke of mensvriendelijke wijze ondernemen. Met name in de 21e Eeuw waar consumenten zich steeds bewuster worden van hun impact op de wereld is het belangrijk om mee te bewegen met de verwachtingen en behoeften van de consument.
Hoe begin je met purpose marketing?
Bij purpose marketing is het belangrijk om te beginnen waarom je iets wilt veranderen. Door te weten waarom je iets doet, kun je dit ook communiceren naar jouw klanten. Daarnaast kun je de waarom door vertalen naar producten en/of diensten. Het doel kun je op diverse manieren waarderen. Namelijk via een merkbelofte, missie en kernwaarden. Vanuit daar kun je jouw onderscheidend vermogen vinden én weten wat jij bij kunt dragen aan een betere wereld.
Voorkom greenwashing
Greenwashing is een veelgebruikte term voor bedrijven die zeggen groen te ondernemen zonder dat echt te doen. Wees daarom eerlijk in wat je doet en hoe je het doet. Je wilt niet bekend staan als een bedrijf dat liegt over zijn kernwaarden. Zorg ervoor dat je een duidelijk plan hebt, zodat je dit ook kunt communiceren naar jouw klanten. Door dit alles te doen ben je verzekerd dat jouw bedrijf een beter imago krijgt door middel van purpose marketing.