Een goed persbericht is voor elk bedrijf een krachtig instrument. Het geeft u de mogelijkheid om je bedrijfsnaam naar buiten te brengen, je producten en diensten te promoten en een buzz rond je merk te creëren. Maar wat is er nodig om een goed persbericht te schrijven?
Wanneer en waarom schrijf je een persbericht?
Persberichten kunnen een belangrijke bron van informatie zijn voor beleggers, het publiek, consumenten en andere stakeholders. Maar waarom is een persbericht nodig? En wanneer schrijf je een persbericht?
Als je een persbericht schrijft, gaat je bericht over de verwachting die je hebt over de toekomst van de onderneming, de groei van de onderneming of zelfs over hoe jouw bedrijf werkt. Als je een persbericht schrijft, kun je kijken naar wat jouw bedrijf doet om succesvol te zijn in de toekomst en op zoek gaan naar wat er nog kan veranderen. Ook kan je leren van ervaringen van anderen en inzien dat er altijd nog meer mogelijkheden zijn om beter te worden.
Hier zijn vijf tips voor het schrijven van een goed persbericht:
1. Krachtige kop
Je kop moet de aandacht trekken en de toon zetten van de rest van je bericht. Probeer een onweerstaanbare titel te maken die de aandacht van de lezers trekt.
2. Laat zien wie je bent
Neem citaten op van andere mensen die je product of dienst hebben geprobeerd. Hiermee bouw je geloofwaardigheid op rond je bedrijf en geef je lezers een gevoel van wie je bent en waar je voor staat.
3. Schrijf actief
Schrijf in actieve stem (in plaats van passieve). Een actieve stem is boeiender voor lezers omdat het hen het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van het verhaal. Schrijf dus in plaats van: “Ons bedrijf kan jou helpen met…” “We helpen jou met…”.
4. Schrijf beknopt
Wees beknopt met elke zin – probeer geen zinnen te gebruiken van meer dan twee regels. Tenzij dat absoluut noodzakelijk is. Als je toch meer ruimte nodig hebt, verdeel dan elke gedachte in twee zinnen in plaats van één lange alinea. Zo voorkom je dat het langdradig of verwarrend wordt voor de lezer.
5. Korter
Hou het kort: De gemiddelde lezer leest slechts vier zinnen voordat hij beslist of hij verder wil lezen. Des te sneller jij je boodschap overbrengt op de lezer, des te groter de kans dat de lezer zijn aandacht bij de tekst kan houden.
Bonus tip: Besteed het schrijven uit aan een pr-bureau
Lukt het je maar niet om een persbericht te schrijven? Schakel dan een pr-bureau in gespecialiseerd in het schrijven van effectieve en volledige persberichten. Dat scheelt jou tijd die je vervolgens kunt steken andere dingen.